Људи од воска

Људи од воска

Подели:

Режија

Иван Вања Алач

Текст

Мате Матишић

Сценографија

Иван Вања Алач и
Исидора Илић

Костимографија

Биљана Гргур

Композитор

Ана Крстајић

Сценски покрет

Андреја Кулишевић

Сценски говор

др Дејан Средојевић

Играју

Саша Торлаковић

Марија Меденица

Биљана Кескеновић

Ненад Пећинар

Никола Кнежевић

Немања Бакић

Срђан Алексић

Александар Ристоски

Богомир Ђорђевић

Ана Рудакијевић

Ивана В. Јовановић

Драгана Шуша

Даница Грубачки

Олгица Несторовић

Продукција: Народно позориште Сомбор, Србија

Трајање: 170 минута, са паузом

Фотографија: Милан Ђурђевић

Реч редитеља

Матишићева драма „Људи од воска“ један је од највећих доказа да што је нешто личније, то је универзалније, као и тога да је највећа храброст: искреност!

 

Кроз три наизглед засебне, а заправо узрочно-последичне приче, аутор нас води кроз своје грехове, покајања и искупљења, користећи писање као одређену врсту психотерапије и исповести у којој у потпуности  „огољује“ себе стичући тиме право да „оголи“ и друге. Међутим, испоставља се да и пишући о другима, он и даље пише о себи.

Ова пиранделовска трилогија поставља питање где је граница између стварних људи и драмских ликова, „свеца скрбника“ и „гада писца“, „идеалне мајке“ и „злостављачице“, фикције и фактографије, „професионалне деформације“ и „душевне боли“.

 

У данашњем свету, заиста је реткост да је неко толико храбар да у потпуности себе оголи пред светом и толико вешт да оголи свет око себе, као Мате Матишић. Пратећи његову храброст и причајући његову причу, свако од нас у тексту проналази нешто што га се тиче. Једна врста помереног реализма омогућила нам је да и ми будемо подједнако храбри као и аутор и поигравамо се са драмским током у којем машта постаје стварнија од документа, а стварност суманутија од сваке маште. 

 

Није ми дуго требало да након првог читања ове драме увидим како је право место за њено постављање Народно позориште Сомбор: Ликови су деловали као да су писани за глумце ансамбла и то од сјајних главних улога до ефектних епизода. Убрзо више нисам успевао да је читам без замишљања како управо глумци овог театра изговарају тај текст.

Сцена која је за мене најлепша у Србији, јер је довољна велика да буде дом свим тим ликовима и њиховом аутору, а уједно и довољно интимна за једну овако искрену и емотивну причу.

Организација и техника, од директора преко мајстора за тон исветло, до инспицијента, суфлера, декоратера и реквизитера, која посвећеношћу даје озбиљну подршку глумцима на сцени.

Па чак и сам положај Сомбора у односу на Загреб у којем је већи део приче постављен, јер је довољно близу да апсолутно разумемо менталитет из којег аутор црпи сав апсурд и хумор, као и трагичност, а опет довољно далеко да избегне сензационализам какав је поставка у Загребу изазвала због препознатљивих делова пишчеве биографије које је користио како би створио ову драму, а са којим су његови суграђани темељно упознати.

Управи за коју сам, како ће се испоставити добро проценио да ће имати слуха и сама увидети све те факторе и потенцијал да се у споју овог текста са овим театром роди нешто значајно за све нас.

 

Овом приликом им се свима захваљујем јер знам да ни на једном другом месту не бих успео да као млад редитељ у оволикој мери спроведем своју идеју од почетка до краја.

Хвала и Горчину Стојановићу који је утицао на мене као аутора вероватно више него што је свестан.

 

Већ у тренутку док ово пишем, пре премијере, јасно ми је да је рад на овој представи један од најзначајнијих не само за мене као редитеља, већ и за мене као човека. Мате ме је научио да пре негошто осудим, покушам да разумем, да више опраштам и себи и другима, али и да будем стрпљивији и научим да уживам у процесу који ме мења.


Због тога дубоко верујем да ће Мате променитии оне који буду гледали ову представу.

 

Иван Вања Алач

O piscu

Mate Matišić (1965, Ričice kraj Imotskog), dramski pisac, scenarista, režiser i kompozitor. Diplomirao je na Pravnom fakultetu u Zagrebu, radio je kao urednik u Dramskom programu Hrvatskoga radija, predaje na Akademiji dramske umetnosti u Zagrebu. Dramski prvenac Namigni mu, Bruno! napisao je 1985. godine (praizveden pod naslovom Bljesak zlatnog zuba), a usledile su drame Anđeli Babilona, Sinovi umiru prvi, Ljudi od voska, Moji tužni monstrumi... Scenarist je i koscenarist filmova Život sa stricem, Kad mrtvi zapjevaju, Fine mrtve djevojke, … Komponovao je muziku za veći broj filmova i pozorišnih predstava.
Osim u Hrvatskoj, drame su mu izvođene u Bugarskoj, Mađarskoj, Makedoniji, Sloveniji, Rusiji i Srbiji. Dobitnik je niza nagrada za dramske tekstove i muziku.

O reditelju

Ivan Vanja Alač (1995, Beograd), završio je osnovne i master studije multimedijalne režije na Akademiji Umetnosti Novi Sad u klasi profesora Nikite Milivojevića. Kao student generacije, dobitnik je nagrade fondacije Mali Princ, Novi Sad. Svoju diplomsku predstavu Beogradska trilogija postavio je na sceni Studio Jugoslovenskog dramskog pozorišta koja je i dalje na redovnom repertoaru.
Nakon Beogradske trilogije usledile su predstave Otočka terca (Beatrica Kurbel) – Centar za kulturu Novi Vinodolski, Svetionik (Mrožek) – Pozorište Promena, Bogojavljenska noć (Šekspir) – Šekspir festival i Pozorište mladih i Ljudi od voska (Mate Matišić) – Narodno pozorište Sombor.
Njegove predstave višestruko su nagrađivane u zemlji i regionu. Dobitnik je godišnje nagrade Jugoslovenskog dramskog pozorišta za režiju predstave Beogradska trilogija, nagrade za najbolju režiju na 73. Festivalu profesionalnih pozorišta Vojvodine i nagrade „Ardalion“ za najbolju režiju na Jugoslovenskom pozorišnom festivalu „Bez prevoda“ u Užicu za predstavu Ljudi od voska, koja je pored ove nagrade osvojila još četiri „Ardaliona“ uključujući nagradu za najbolju predstavu u celini. Predstava Otočka terca takođe je osvojila značajne nagrade, među kojima je najznačajnija nagrada hrvatske asocijacije glumaca na Festivalu glumca „Fabijan Šovagović“. Predstava Bogojavljenska noć dobila je dve nagrade na Festivalu klasike Vršačka pozorišna jesen.
U svom radu se trudi da svakom žanru i u svakoj predstavi koju radi priđe na specifičan način, podjednako se upuštajući u tradicionalni pristup klasične dramske strukture, kao i u improvizacije, kada je reč o autorskom projektu.