Пет тешкоћа у писању истине

Пет тешкоћа у писању истине

Подели:

Концепт и режија

Давиде Сако и Агата Томшић

Текст

Засновано на есеју Б., Брехта “Пет тешкоћа у писању истине”

Адаптација

Агата Томшић

Електронска музика

Давиде Сако

Видео

Франческа Теде

Фотографије коришћене у представи

Микеле Лапини

Игра:

Агата Томшић

Продукција: ЕросАнтЕрос, Равена, Италија

Tрајање: 60 минута

Фотографија: Дарио Бонаца

*Овај пројекат се спроводи уз помоћ АТЕР фондације

О тешкоћи изношења истине

Представа је заснована на књижевно-политичком есеју Бертолта Брехта под називом Пет тешкоћа у писању истине. Написан 1934. године, након Хитлеровог доласка на власт, за немачког драмског писца у егзилу ово је било попут војног приручника кроз који је могао да постави правила о томе како исказати истину обесправљенима и како се борити против лажи властодржаца. ЕросАнтЕрос одлучује да прикаже овај текст заједно са неким песмама истог аутора у представи која се фокусира на звук и глас, уз вокално присуство Агате Томшић и живу електронску музику Давидеа Сакоа, а на визуелном плану уз пројекцију слика стварности фотографа Микелеа Лапинија, проницљивог посматрача друштвених, еколошких и политичких питања која карактеришу данашњи свет.

 

Рад који ЕросАнтЕрос покушава да оствари може се објаснити техником цитирања Валтера Бењамина. То је био начин извлачења фрамента прошлости пуног „садашњости“ – који је пружао одговор на данашњу политичку ситуацију – а затим његовог постављања у садашњост, на сличан начин на који компанија сада покушава да ради, стављајући текст у однос са сликама наше садашњости. Лапинијеве слике су саме по себи дијалектичке: оне се одвијају на више равни, повезују различита значења унутар истог оквира која заједно доводе до новог тумачења стварности чији су траг.

 

Уметнички чин постаје политички чин. Борба да се овај есеј учини познатим, повезујући га са перспективама који могу да наведу људе да виде стварност у другачијем светлу, пратећи Брехтову идеју да је књига оружје и Бенџаминову теорију да уметност треба да погоди гледаоца попут метка.

 

„Данас, свако ко жели да се бори против лажи и незнања и да пише истину мора да превазиђе најмање пет тешкоћа. Мора имати храбрости да пише истину када се истини свуда супротставља; жудњу да је препозна, иако је свуда скривена; вештину да њом рукује као оружјем; и способност расуђивања да одаберу оне у чијим ће рукама бити делотворна; и лукавство да шире истину међу таквим особама. То су застрашујући проблеми за писце који живе у Фашизму, али постоје и за оне писце који су побегли или су били прогнани; постоје чак и за писце који раде у земљама где преовлађују грађанске слободе“.

 

Бертолт Брехт, пролог за „Пет тешкоћа у писању истине“ 

ЕросАнтЕрос

Настао из споја Давидеа Сакоа, позоришног редитеља, и Агате Томшић, глумице и драматуршкиње, јануара 2010. године. Њихово уметничко истраживање доноси ангажовано позориште које не одустаје од естетске вредности форме, у снажној спрези са историјом, садашњошћу и местима на којима се ствара, са циљем да повеже позориште са животом и учини машту оружјем за трансформацију стварности.

 

Током година су их продуцирале и подржавале важне позоришне институције, као што су Театар Емилија Ромања ЕРТ,  Фестивала у Равени, ТНЛ – Национални театар Луксембурга (Théâtre National du Luxembourg), Словенско младинско гледалишче, Цанкарјев дом, Театро Пиjемонте Европа, Театро дела Тосе, позоришни фестивала у Кампанији.

 

Били су укључени у важне међународне пројекте као што су: изложба Националног позоришта Грчке и годишња конференција ЕТЦ 2025; dFERIA Donostia Kultura, Сан Себастијан 2025; ФираБ! – Професионални сајам сценских уметности Балеарских острва 2024; Фестивал у Авињону; разне међународне конференције ЕАСТАП Европског удружења за студије позоришта и перформанса (Орхус 2023, Милан 2022); Изложба позоришта Косово 2022; кандидатура Пирана 2025 за Европску престоницу културе; фестивал ФИНД плус позоришта Шаубине из Берлина (2015. са Театром Емилија Ромања и пројектом Просперо); Институт Гротовски из Вроцлава и Один театар / Nordisk Teaterlaboratorium из Холстебра  (између 2014. и 2017).  

Од 2018. године воде фестивал ПОЛИС Театро у Равени, бирају уметнике од међународног значаја и спроводе партиципативне пројекте који укључују грађане.