Men of Wax
Podeli:
Ivan Vanja Alač
Mate Matišić
Ivan Vanja Alač i Isidora Ilić
Biljana Grgur
Ana Krstajić
Andreja Kulešević
dr Dejan Sredojević
Igraju
Saša Torlaković
Marija Medenica
Biljana Keskenović
Nenad Pećinar
Nikola Knežević
Nemanja Bakić
Srđan Aleksić
Aleksandar Ristoski
Bogomir Đorđević
Ana Rudakijević
Ivana V. Jovanović
Dragana Šuša
Danica Grubački
Olgica Nestorović
Produkcija: Narodno pozorište Sombor, Srbija
Trajanje: 170 minuta, sa pauzom
Fotografija: Milan Đurđević
Reč reditelja
Matišićeva drama Ljudi od voska jedan je od najvećih dokaza da što je nešto ličnije, to je univerzalnije, kao i toga da je najveća hrabrost: iskrenost!
Kroz tri naizgled zasebne, a zapravo uzročno-posledične priče, autor nas void kroz svoje grehove, pokajanja i iskupljenja, koristeći pisanje kao određenu vrstu psihoterapije i ispovesti u kojoj u potpunosti „ogoljuje“sebe stičući time pravo da „ogoli“i druge.
Međutim, ispostavlja se da i pišući o drugima, on i dalje piše o sebi.
Ova pirandelovska trilogija postavlja pitanje gde je granica između stvarnih ljudi i dramskih likova, „sveca skrbnika“ i „gada pisca“, „idealne majke“ i „zlostavljačice“, fikcije i faktografije, „profesionalne deformacije“ i „duševne boli“.
U današnjem svetu, zaista je retkost da je neko toliko hrabar da u potpunosti sebe ogoli pred svetom i toliko vešt da ogoli svet oko sebe, kao Mate Matišić. Prateći njegovu hrabrost i pričajući njegovu priču, svako od nas u tekstu pronalazi nešto što ga se tiče.
Jedna vrsta pomerenog realizma omogućila nam je da i mi budemo podjednako hrabri kao i autor i poigravamo se sa dramskim tokom u kojem mašta postaje stvarnija od dokumenta, a stvarnost sumanutija od svake mašte.
Nije mi dugo trebalo da nakon prvog čitanja ove drame uvidim kako je pravo mesto za njeno postavljanje Narodno pozorište Sombor:
Likovi su delovali kao da su pisani za glumce ansambla i to od sjajnih glavnih uloga do efektnih epizoda. Ubrzo više nisam uspevao da je čitam bez zamišljanja kako upravo glumci ovog teatra izgovaraju taj tekst.
Scena koja je za mene najlepša u Srbiji, jer je dovoljna velika da bude dom svim tim likovima i njihovom autoru, a ujedno i dovoljno intimna za jednu ovako iskrenu i emotivnu priču.
Organizacija i tehnika, od direktora preko majstora za ton i svetlo, do inspicijenta, suflera, dekoratera i rekvizitera, koja posvećenošću daje ozbiljnu podršku glumcima na sceni.
Pa čak i sam položaj Sombora u odnosu na Zagreb u kojem je veći deo priče postavljen, jer je dovoljno blizu da apsolutno razumemo mentalitet iz kojeg autor crpi sav apsurd i humor, kao i tragičnost, a opet dovoljno daleko da izbegne senzacionalizam kakav je postavka u Zagrebu izazvala zbog prepoznatljivih delova piščeve biografije koje je koristio kako bi stvorio ovu dramu, a sa kojim su njegovi sugrađani temeljno upoznati.
Upravi za koju sam, kako će se ispostaviti dobro procenio da će imati sluha i sama uvideti sve te faktore i potencijal da se u spoju ovog teksta sa ovim teatrom rodi nešto značajno za sve nas.
Ovom prilikom im se svima zahvaljujem jer znam da ni na jednom drugom mestu ne bih uspeo da kao mlad reditelj u ovolikoj meri sprovedem svoju ideju od početka do kraja.
Hvala i Gorčinu Stojanoviću koji je uticao na mene kao autora verovatno više nego što je svestan.
Već u trenutku dok ovo pišem, pre premijere, jasno mi je da je rad na ovoj predstavi jedan od najznačajnijih ne samo za mene kao reditelja, već i za mene kao čoveka.
Mate me je naučio da pre nego što osudim, pokušam da razumem, da više opraštam i sebi i drugima, ali i da budemo trpljiviji i naučim da uživam u procesu koji me menja.
Zbog toga duboko verujem da će Mate promeniti one koji budu gledali ovu predstavu.
Ivan Vanja Alač
O piscu
Mate Matišić (1965, Ričice kraj Imotskog), dramski pisac, scenarista, režiser i kompozitor. Diplomirao je na Pravnom fakultetu u Zagrebu, radio je kao urednik u Dramskom programu Hrvatskoga radija, predaje na Akademiji dramske umetnosti u Zagrebu. Dramski prvenac Namigni mu, Bruno! napisao je 1985. godine (praizveden pod naslovom Bljesak zlatnog zuba), a usledile su drame Anđeli Babilona, Sinovi umiru prvi, Ljudi od voska, Moji tužni monstrumi... Scenarist je i koscenarist filmova Život sa stricem, Kad mrtvi zapjevaju, Fine mrtve djevojke, … Komponovao je muziku za veći broj filmova i pozorišnih predstava.
Osim u Hrvatskoj, drame su mu izvođene u Bugarskoj, Mađarskoj, Makedoniji, Sloveniji, Rusiji i Srbiji. Dobitnik je niza nagrada za dramske tekstove i muziku.
O reditelju
Ivan Vanja Alač (1995, Beograd), završio je osnovne i master studije multimedijalne režije na Akademiji Umetnosti Novi Sad u klasi profesora Nikite Milivojevića. Kao student generacije, dobitnik je nagrade fondacije Mali Princ, Novi Sad. Svoju diplomsku predstavu Beogradska trilogija postavio je na sceni Studio Jugoslovenskog dramskog pozorišta koja je i dalje na redovnom repertoaru.
Nakon Beogradske trilogije usledile su predstave Otočka terca (Beatrica Kurbel) – Centar za kulturu Novi Vinodolski, Svetionik (Mrožek) – Pozorište Promena, Bogojavljenska noć (Šekspir) – Šekspir festival i Pozorište mladih i Ljudi od voska (Mate Matišić) – Narodno pozorište Sombor.
Njegove predstave višestruko su nagrađivane u zemlji i regionu. Dobitnik je godišnje nagrade Jugoslovenskog dramskog pozorišta za režiju predstave Beogradska trilogija, nagrade za najbolju režiju na 73. Festivalu profesionalnih pozorišta Vojvodine i nagrade „Ardalion“ za najbolju režiju na Jugoslovenskom pozorišnom festivalu „Bez prevoda“ u Užicu za predstavu Ljudi od voska, koja je pored ove nagrade osvojila još četiri „Ardaliona“ uključujući nagradu za najbolju predstavu u celini. Predstava Otočka terca takođe je osvojila značajne nagrade, među kojima je najznačajnija nagrada hrvatske asocijacije glumaca na Festivalu glumca „Fabijan Šovagović“. Predstava Bogojavljenska noć dobila je dve nagrade na Festivalu klasike Vršačka pozorišna jesen.
U svom radu se trudi da svakom žanru i u svakoj predstavi koju radi priđe na specifičan način, podjednako se upuštajući u tradicionalni pristup klasične dramske strukture, kao i u improvizacije, kada je reč o autorskom projektu.