Pet teškoća u pisanju istine

Pet teškoća u pisanju istine

Podeli:

Koncept i režija

Davide Sako i Agata Tomšić

TEKST

Zasnovano na eseju B., Brehta “Pet teškoća u pisanju istine”

Adaptacija

Agata Tomšić

Elektronska muzika

Davide Sako

Video:

Frančesko Tede

Fotografije korišćene u predstavi:

Mikele Lapini

Igra:

Agata Tomšić

Produkcija: ErosAntEros, Ravena, Italija

Trajanje: 60 minuta

Fotografija: Dario Bonaca

 

*Ovaj projekat se sprovodi uz pomoć ATER fondacije

O teškoći iznošenja istine

Predstava je zasnovana na književno-političkom eseju Bertolta Brehta pod nazivom Pet teškoća u pisanju istine. Napisan 1934. godine, nakon Hitlerovog dolaska na vlast, za nemačkog dramskog pisca u egzilu ovo je bilo poput vojnog priručnika kroz koji je mogao da postavi pravila o tome kako iskazati istinu obespravljenima i kako se boriti protiv laži vlastodržaca. ErosAntEros odlučuje da prikaže ovaj tekst zajedno sa nekim pesmama istog autora u predstavi koja se fokusira na zvuk i glas, uz vokalno prisustvo Agate Tomšić i živu elektronsku muziku Davidea Sakoa, a na vizuelnom planu uz projekciju slika stvarnosti fotografa Mikelea Lapinija, pronicljivog posmatrača društvenih, ekoloških i političkih pitanja koja karakterišu današnji svet.

 

Rad koji ErosAntEros pokušava da ostvari može se objasniti tehnikom citiranja Valtera Benjamina. To je bio način izvlačenja framenta prošlosti punog „sadašnjosti“ – koji je pružao odgovor na današnju političku situaciju – a zatim njegovog postavljanja u sadašnjost, na sličan način na koji kompanija sada pokušava da radi, stavljajući tekst u odnos sa slikama naše sadašnjosti. Lapinijeve slike su same po sebi dijalektičke: one se odvijaju na više ravni, povezuju različita značenja unutar istog okvira koja zajedno dovode do novog tumačenja stvarnosti čiji su trag.

 

Umetnički čin postaje politički čin. Borba da se ovaj esej učini poznatim, povezujući ga sa perspektivama koji mogu da navedu ljude da vide stvarnost u drugačijem svetlu, prateći Brehtovu ideju da je knjiga oružje i Bendžaminovu teoriju da umetnost treba da pogodi gledaoca poput metka.

 

„Danas, svako ko želi da se bori protiv laži i neznanja i da piše istinu mora da prevaziđe najmanje pet teškoća. Mora imati hrabrosti da piše istinu kada se istini svuda suprotstavlja; žudnju da je prepozna, iako je svuda skrivena; veštinu da njom rukuje kao oružjem; i sposobnost rasuđivanja da odaberu one u čijim će rukama biti delotvorna; i lukavstvo da šire istinu među takvim osobama. To su zastrašujući problemi za pisce koji žive u Fašizmu, ali postoje i za one pisce koji su pobegli ili su bili prognani; postoje čak i za pisce koji rade u zemljama gde preovlađuju građanske slobode“.

 

Bertolt Breht, prolog za „Pet teškoća u pisanju istine“ 

 

ErosAntEros

Nastao iz spoja Davidea Sakoa, pozorišnog reditelja, i Agate Tomšić, glumice i dramaturškinje, januara 2010. godine. Njihovo umetničko istraživanje donosi angažovano pozorište koje ne odustaje od estetske vrednosti forme, u snažnoj sprezi sa istorijom, sadašnjošću i mestima na kojima se stvara, sa ciljem da poveže pozorište sa životom i učini maštu oružjem za transformaciju stvarnosti.

Tokom godina su ih producirale i podržavale važne pozorišne institucije, kao što su Emilija Romanja Teatar ERT / Teatro Nazionale, Ravenna Festival, TNL – Théâtre National du Luxembourg, Slovensko Mladinsko Gledališče, Cankarjev Dom, Teatro Stabile di Bolzano, Teatro della Toscana, Teatro Piemonte Europa, Teatro della Tosse, Campania Teatro Festival.

Bili su uključeni u važne međunarodne projekte kao što su: izložba Nacionalnog pozorišta Grčke i godišnja konferencija ETC 2025; dFERIA Donostia Kultura San Sebastijan 2025; FiraB! Profesionalni sajam scenskih umetnosti Balearskih ostrva 2024; Festival u Avinjonu (2023. i 2022. sa Evropskom pozorišnom konvencijom; 2018. sa ProHelvetia i MiBACT); razne međunarodne konferencije EASTAP Evropskog udruženja za studije pozorišta i performansa (Orhus 2023; Milan 2022); Izložba pozorišta Kosovo 2022; kandidatura Pirana 2025 za Evropsku prestonicu kulture (umetnički konsultanti 2019-2020); festival FIND plus pozorišta Schaubühne iz Berlina (2015. sa Teatrom Emilija Romanja i projektom Prospero); Institut Grotovski iz Vroclava i Odin Teatret / Nordisk Teaterlaboratorium iz Holstebra (između 2014. i 2017).

Od 2018. godine vode festival POLIS Teatro u Raveni, biraju umetnike od međunarodnog značaja i sprovode participativne projekte koji uključuju građane.